Forskjell mellom versjoner av «Oslo og Follo Busstrafikk nr. 67»
m (Link til plassering) |
m (Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser) |
||
(2 mellomliggende revisjoner av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
− | {{Buss{{{type|}}}|internnummer= | + | {{Buss{{{type|}}}| |
+ | internnummer=[[OFB 67]]| | ||
+ | byggeår=1968| | ||
+ | karosseri=[[VBK]]| | ||
+ | chassis=[[Volvo]] B57-65| | ||
+ | motor=TD70A| | ||
+ | ytelse=185| | ||
+ | lengde=13,20| | ||
+ | bredde=2,40| | ||
+ | akselavstand=6,50| | ||
+ | egenvekt=8,85| | ||
+ | sitteplasser=52| | ||
+ | ståplasser=0| | ||
+ | bilde=OFB67_001.jpg| | ||
+ | plassering=[[Ulven]]}} | ||
+ | </onlyinclude> | ||
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden. | A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden. | ||
Linje 66: | Linje 81: | ||
<div class="noprint"> | <div class="noprint"> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | |||
− | |||
File:OFB67_003.jpg | File:OFB67_003.jpg | ||
File:OFB67_005.jpg | File:OFB67_005.jpg | ||
Linje 75: | Linje 88: | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Nåværende revisjon fra 14. mai 2016 kl. 11:19
Fakta
Byggeår: | 1968 |
---|---|
Karosseri: | VBK |
Chassis: | Volvo B57-65 |
Motor: | TD70A |
Ytelse: | 185 HK |
Lengde: | 13,20 m |
Bredde: | 2,40 m |
Akselavstand: | 6,50 m |
Egenvekt: | 8,85 tonn |
Sitteplasser: | 52 |
Ståplasser: | 0 |
Plassering: | Ulven |
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.
Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr. | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1968-ca 1984 | Oslo og Follo Busstrafikk | 67 | A-15667 | Rød/grå | |
Ca 1984-1992 | Oslo og Follo Busstrafikk | 401 | A-15667 | Rød/hvit | Bevart |
1992-1993 | Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS | 401 | Rød/hvit | Bevart | |
1993-2001 | Motorklubben OFB | 401 | Rød/hvit | Bevart, under oppussing | |
2001-2004 | Aarø Automobilselskap | 67 | A-15667 | Rød/grå | Bevart |
2004-2007 | Pål Gjestang | 67 | A-15667 | Rød/grå | Bevart |
2007- | LTF | 67 | A-15667 | Rød/grå | Bevart |